140913 Macedonië land - Reisverslag uit Prilep, Macedonië van Skup2014 - WaarBenJij.nu 140913 Macedonië land - Reisverslag uit Prilep, Macedonië van Skup2014 - WaarBenJij.nu

140913 Macedonië land

Door: Walf

Blijf op de hoogte en volg Skup2014

14 September 2014 | Macedonië, Prilep

Rijdend door dit landje Macedonië, zie we grote verschillen. De communistische souvenirs met westerse invloeden in de hoofdstad Skopje en de vele tabaksplantages met drogerijen in de buurt van Prilep. We stoppen in een op het jaar 1960 lijkend gehucht op onze route richting Bitola. Huisjes met varkenshokjes en moestuintjes met vrouwtjes en mannetjes die tabaksplanten aan het plukken en drogen zijn. In de moestuintjes kweekt het vrouwtje naast aardappeltjes en groentetjes ook veel pepertjes voor een handeltje. Wel mooi. Maar echt lijkend op 70 jaar terug. Gastvrij zijn ze hier wel. Of we willen blijven slapen? Naast het huisje. Enkele van ons dreigen enthousiast te worden. Bert niet. Hij zit, armen gekruist,nee-schuddend, nors kijkend, achter in de Chrysler nog te denken aan die nattig- en toiletgelegenheid bij Marco. Zijn voeten zitten vast in zijn klompen die aan de bodem van de Chrysler gelijmd lijken te zitten. We overnachten ietsje verder in Ohrid aan het meer van Ohrid. Geïnteresseerden kunnen deze locatie googlelen voor nadere info.

Skup2014

We hebben veel vergaderd. In die vele vergaderingen hebben we heel veel besproken en nog meer. We hebben altijd afgesproken om niets af te spreken. Dan hoefde we dat ook niet te onthouden. Behalve dan een paar uitzonderlijke dingen: Onze 1e en enige afspraak was : "we laten geen man achter". Kan gebeuren dat we een auto, zijn wiel of wieldop achterlaten maar geen man ! Op z'n engels noemen we dat " we leave no man behind" .

Actief sinds 17 Aug. 2014