140916 Roemenië land - Reisverslag uit Filiaşi, Roemenië van Skup2014 - WaarBenJij.nu 140916 Roemenië land - Reisverslag uit Filiaşi, Roemenië van Skup2014 - WaarBenJij.nu

140916 Roemenië land

Door: Walf

Blijf op de hoogte en volg Skup2014

17 September 2014 | Roemenië, Filiaşi

Roemenië. Dorpjes met huizen met blikken daken. De vrouwen, zigeunertypetjes, dragen hoofddoeken en als ze oud zijn nog dikke sokken ook. Zagen we in Kosovo varkens op de rotonde en loslopende koeien op de snelweg. Hier wordt deze weg opgesierd door zebrapaden en hier en daar ene fietser of kar. De schoolgaanden doen dit vooral te voet in kleding die landgenoten dezes ook in Nederland dragen. Wel hip, maar niet echt. Spul dat ge op de markt of binnenkort bij Roy Donders alleen kunt kopen.
Oude staatsbedrijven die leegstaan en te koop voor weinig. We zien boeren en boertjes. De boer heeft tractoren en grond, grote plakken. We stoppen bij ene boer. Jan heeft tenslotte nog petten. Eigendom van ene senator uit Boekarest. 9.000 hectare. Mais, tarwe, granen enzo meer. Personeel voor 200 euro per maand. Tuurlijk gaan die op gastarbeid uit. De boertjes vinden wij het leukst. Deze hebben een vrouw met hoofddoek en naargelang de leeftijd sokken. Zitten samen bovenop een tas mais op een kar gelukkig te zijn. De kar wordt getrokken door een ezel, paard of kruising van deze. Wij denken dat ze vanmorgen vroeg begonnen zijn en deze middag nog even gaan bijslapen om ook vanavond gelukkig te zijn.

Skup2014

We hebben veel vergaderd. In die vele vergaderingen hebben we heel veel besproken en nog meer. We hebben altijd afgesproken om niets af te spreken. Dan hoefde we dat ook niet te onthouden. Behalve dan een paar uitzonderlijke dingen: Onze 1e en enige afspraak was : "we laten geen man achter". Kan gebeuren dat we een auto, zijn wiel of wieldop achterlaten maar geen man ! Op z'n engels noemen we dat " we leave no man behind" .

Actief sinds 17 Aug. 2014