140916 Roemenië koe - Reisverslag uit Paşcani, Roemenië van Skup2014 - WaarBenJij.nu 140916 Roemenië koe - Reisverslag uit Paşcani, Roemenië van Skup2014 - WaarBenJij.nu

140916 Roemenië koe

Door: Walf

Blijf op de hoogte en volg Skup2014

17 September 2014 | Roemenië, Paşcani

We stoppen bij mega boer twee. Spreken hier een goed Engels sprekende manager of the farm. Gekocht van de overheid. Particulier bedrijf. Wie de eigenaar is weet hij niet meer. Wil hij natuurlijk niet zeggen. 800 koeien op 3.000 hectare land met een slechte melkprijs. Een farmmanager, een veterinair, en een 10-tal melkers en voerders. In het verleden, toen het een staatsbedrijf was, werden er een 200 tewerkgesteld. Drie keer per dag melken voor een productie van een 30 liter per dag per koe. 1,50 leu, ongeveer 0,37 eurocent is te weinig van Brachov, de melkkopende fabriek hier. Dus de focus is op de kostprijs gericht. Kostprijs 0,25. Daniël is op stage geweest in de USA om het vak te leren en probeert hier op dit bedrijf dagelijks structuur en nog meer structuur aan te brengen. Veel kalk wordt gebruikt ter ontsmetting. Bedrijf is volgens ons in heropbouw. Moet nog veel gebeuren. Arie ziet als eerste dat asbest platen vervangen worden door damwand. Gene griebus maar mag nog wel wat gepoetst worden.

Skup2014

We hebben veel vergaderd. In die vele vergaderingen hebben we heel veel besproken en nog meer. We hebben altijd afgesproken om niets af te spreken. Dan hoefde we dat ook niet te onthouden. Behalve dan een paar uitzonderlijke dingen: Onze 1e en enige afspraak was : "we laten geen man achter". Kan gebeuren dat we een auto, zijn wiel of wieldop achterlaten maar geen man ! Op z'n engels noemen we dat " we leave no man behind" .

Actief sinds 17 Aug. 2014