140918 Servië noord - Reisverslag uit Novi Sad, Servië van Skup2014 - WaarBenJij.nu 140918 Servië noord - Reisverslag uit Novi Sad, Servië van Skup2014 - WaarBenJij.nu

140918 Servië noord

Door: Walf

Blijf op de hoogte en volg Skup2014

18 September 2014 | Servië, Novi Sad

Als we weer de Donau oversteken in het noorden van Servië zien we grote akkerbouwlanden met vooral mais en soja. Goede snelwegen ook, met schone tankstations en opluchtende wc's. Het is dat er zavara en yugo als automerk rijden, anders zou je denken in Noord Frankrijk te zijn. Daar schijnt ook de zon. Vlug van de snelweg weg. Binnendoor. Dat is ons terrein. Prachtige bedrijven met koeien, prachtige boomgaarden, prachtige akkerbouwgronden. We kunnen ze hier niks leren. We denken dat ze hier geen last van Poetin hebben op dit moment. Dat is kassa. Varkens niet te vinden. Kansen ? We stoppen bij het oogsten van sojabonen. 4500 kilo per hectare voor circa 40 euro per 100 kilo. Hoppa!! En dat in Servische taal aan ons. Hoppa! Hectare grond kost ongeveer 12.000 euro, maar er is weinig handel. Hoppa, tismardaggutwit!

Skup2014

We hebben veel vergaderd. In die vele vergaderingen hebben we heel veel besproken en nog meer. We hebben altijd afgesproken om niets af te spreken. Dan hoefde we dat ook niet te onthouden. Behalve dan een paar uitzonderlijke dingen: Onze 1e en enige afspraak was : "we laten geen man achter". Kan gebeuren dat we een auto, zijn wiel of wieldop achterlaten maar geen man ! Op z'n engels noemen we dat " we leave no man behind" .

Actief sinds 17 Aug. 2014