140916 Roemenië afslag - Reisverslag uit Coţofenii din Dos, Roemenië van Skup2014 - WaarBenJij.nu 140916 Roemenië afslag - Reisverslag uit Coţofenii din Dos, Roemenië van Skup2014 - WaarBenJij.nu

140916 Roemenië afslag

Door: Walf

Blijf op de hoogte en volg Skup2014

17 September 2014 | Roemenië, Coţofenii din Dos

Afslag Cotofeni. Ja hoor, ze zijn er nog. Wij hebben ze gevonden. Echte Roma's van die donkerbruine met zwarte ogen. Vrouwen met een fleurig rode of helblauwe sjaal met van die tingeldingen eraan. Ook twee hele grote en een fors achterwerk. Met een blouse en een grote geplooide jurk om een een ander te accentueren. Van die vrouwen waarvan je denkt dat ze zo meteen aan het dansen gaan. Waar wij 40 jaar geleden al eens van droomden. Echte Roma vrouwen. Echte Roma mannen ook. Van die zwartkijkers. Huizen met daken met torentjes erop. Met allerlei tierelantijntjes. Met muren eromheen met dekens, broeken en nog meer was eroverheen. Zo zie je ze alleen maar hier. Van die echte Roma huizen. Opa en oma Roma zitten op een bankje voor het huis zoals zoveel van deze zigeuners. Als Anton Pieck een nieuwe attractie bij de Efteling nodig heeft kan hij deze zo namaken: "gipsy lane". We rijden toch maar verder. Vooral de mannen kijken ons te zwart.
Afslag Filiasi. Dat is weer iets heel anders. Slavisch-orthodox aan geloof. Een dorpje met voorheen 3.000 inwoners die een voor een vertrekken. Of naar de stad, of overlijden. Naar de stad dan blijft alleen de oudste generatie over. Overlijden, dan komt er een grote zwarte strik met foto en blijft het huis leeg. Dit dorp is nu half leeg. De spaarzame kinderen zijn blij met Jan zijn prullaria. De talrijke ouderen ook. Men heeft hier dezelfde hobby als in Cotofeni: stoepzitten. We nuttigen onze soep hier. En integeren bij deze kleine boeren die we eerder beschreven.

Skup2014

We hebben veel vergaderd. In die vele vergaderingen hebben we heel veel besproken en nog meer. We hebben altijd afgesproken om niets af te spreken. Dan hoefde we dat ook niet te onthouden. Behalve dan een paar uitzonderlijke dingen: Onze 1e en enige afspraak was : "we laten geen man achter". Kan gebeuren dat we een auto, zijn wiel of wieldop achterlaten maar geen man ! Op z'n engels noemen we dat " we leave no man behind" .

Actief sinds 17 Aug. 2014